En sorts kärlek

Jag kom på idag att jag skrev om några böcker på min gamla blogg. Och bara för att jag tycker dem är väldigt bra tänker jag skriva om dem här. Jag har läst en hel del böcker, men det fnns ingen som berört mig som En sorts kärlek gjorde när jag läste den.

En sorts kärlek är verklighetsbaserad och handlar om Sten och Carmen som lever ett lyckligt liv tillsammans i Amsterdam. De har gott om pengar, bra vänner och en underbar liten dotter.

Men det blir inte riktigt som de tänkt sig. Carmen upptäcker en knöl i sitt bröst, och det visar sig att hon har bröstcancer. Deras bekymmerslösa liv byts snabbt mot sjukhusbesök och en hemsk sjukdom som drabbar alla i deras närhet.

Livet är varken lätt för Carmen eller för Sten. På dagarna är han den perfekta maken och tar hand om sin fru. Följer med henne till sjukhuset för strålbehandlingar och tar hand om henne i hemmet. Men på nätterna flyr han tillvaron till ett annat slags liv.

 

Boken berör verkligen. Det är mannen själv som har skrivit boken efter fruns död och det märks hur mycket han älskar henne. Deras kärlek är vacker, och Carmens sätt att ta farväl av sina nära och kära, inte allra minst sin älskade dotter, det berör verkligen. Under vissa kapitel vill man bara slå Sten, men sen i nästa förklarar han sin kärlek till frun. Och man förstår hur mycket kärlek han kände för henne.

 

Jag har aldrig gråtit till en bok innan, men jag kunde verkligen inte kämpa emot tårarna. Allt blev bara för mycket. Den är vacker och hemsk på samma gång. Han beskriver allt och man kan verkligen sätta sig in i deras situation. Jag blev överlycklig när jag fick veta att han skrivit en fortsättning på boken, om hur livet blev sen. Den är inte lika bra, inte lika stark. Det var den starkaste bok jag läst. Jag kan verkligen rekommendera att läsa den.




Kommentarer
Postat av: Sara - Welcome to Saradise

sv>> aha! Jo, kan tänka mig det :/ jobbigt med båda samtidigt liksom!

2009-04-23 @ 22:38:13
URL: http://snuffsaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0