Recept på bröd

Här kommer receptet på det bröd jag brukar baka. Det är gott och nyttigt. Receptet har jag hittat hos bloggaren Kalasgott.

Halvpannebröd

  • 50 g jäst
  • 3 dl mjölk
  • 3 dl vatten
  • 1/2 dl rapsolja
  • 1 msk salt
  • 2 msk ljus sirap
  • 5 dl havregryn
  • 1 L rågsikt (går även med någon annan mjölsort)

Gör såhär:

  1. Smula jästen i en bunke
  2. Värm degspadet till 37 grader
  3. Häll det fingervarma degspadet över jästen, rör tills den smält.
  4. Tillsätt olja, salt och sirap. Blanda sen i havregrynen.
  5. Låt stå och svälla i  15 minuter
  6. Tillsätt mjölet och arbeta degen tills den är slät.
  7. Häll degen i en smord och mjölad liten långpanna.
  8. Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter
  9. Grädda brödet i mitten av ugnen i 200 grader, ca 20-25 minuter


Kommentarer
Postat av: sofie

haha eller hur! ögonGodis=)

2009-11-30 @ 22:39:21
URL: http://sofietagtstrom.blogg.se/
Postat av: malin-heléna

Ååh, vad roligt att du lagt upp det nu! Jag lovar jag ska testa det, får se när jag hinner bara. Jag har så mycket att baka och göra i december redan.

Ska baka pepparkakor i veckan och sedan har jag lovat att baka en stooor tårta till en kompis om 2 veckor. Sedan ska jag även göra, grynkaka och rörost (julbordsmat för hälsingebor) och så måste jag ju göra allt annat juligt med som janson och massor. :D



Hoppas du haft en fin första advent!

Kramar.

2009-11-30 @ 22:59:33
URL: http://malinhelena.blogg.se/
Postat av: Pernilla

OK har också lyssnat på Lasse ett antal år och man kan inte sluta gilla honom. Han är underbar =)



Bra annars då?

2009-12-01 @ 13:53:06
URL: http://candygirl84.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0