Recept på hemmagjord musli

Jag äter oftast antingen cornflakes, rågfras eller musli varje dag. Innan gillade jag inte musli för den innehöll alltid massa frukter och var mjuk. Men sen testade jag att göra egen musli, och nu tycker jag det är jättegott. Då kan man ta i exakt vad man vill, den blir lite knaprigare och man vet exakt vad det är i den. Och här kommer receptet!

  • 1 dl sötmandel
  • 2 dl solroskärnor
  • 5 dl havregryn
  • 5 dl rågflingor 
  • 1 dl linfrö 
  • 1 dl havrekli 3/4 dl fruktsocker 
  • 4 msk smör-&rapsolja
  • 2 dl vatten 
  • 2 dl russin
Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Hacka mandeln grovt. Blanda ihop alla torra ingredienser, utom russinen, i en bunke. Blanda smör-&rapsoljan med vattnet. Droppa det över grynblandningen och blanda runt. Häll ut blandningen i en långpanna. Rosta i mitten av ugnen 25–30 min. Rör om då och då. Låt kallna och rör ner russinen. Häll upp i en burk med tätt lock.

Vad man vill ha i bestämmer man helt själv. I början hade jag alltid i fruktsocker, men sen testade jag en gång utan och det är ingen skillnad. Så det beror lite på hur nyttig man vill göra muslin om man har med det eller inte.




Kommentarer
Postat av: Kevin

Åh, egen müssli.. har aldrig testat men lät smarrigt :D kanske ska testa nån gång ;)

2009-04-15 @ 19:52:43
URL: http://kevinq.blogg.se/
Postat av: Sara - Welcome to Saradise

kanske man får pröva :)

jo, jag gör det bästa för att friskna till, vill inte ha en lång vårförkylning...

2009-04-15 @ 20:01:00
URL: http://snuffsaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0